torsdag 28 april 2016

Bildanalys

Ett konstverk kan ”läsas” på många olika sätt, ur flera olika perspektiv. Det finns inte en bestämd betydelse utan flera. Utgångspunkten för all tolkning är den personliga, egna upplevelsen, som formas i förhållande till tidigare erfarenheter och kunskaper.

När man arbetar med historiska bilder är sammanhanget i vilket de tillkommit (kontexten) en nyckel till förståelse av innehållet, men det är viktigt att komma ihåg att vi aldrig kan förflytta oss bakåt i tiden. Vi kan aldrig exakt veta hur bilden upplevdes i tiden den gjordes. Dessutom, oavsett hur gammal bilden är så existerar den också här och nu. Vi har rätt att ”läsa” den utifrån hur vi upplever den idag.
För att en bild inte ska bli stum och betydelselös måste man utmana och ifrågasätta det man ser och upplever. Ett sätt att göra det är att arbeta med bildanalysfrågor. 

När ni arbetar med bildanalysen vill jag att ni delar upp den i tre olika elar
  • Inledning
  •  Huvuddel(beskrivande och tolkande del)
  • Avslutning



I den beskrivande delen är det viktigt att ni går igenom verket systematiskt från kant till kant, uppifrån och ned eller hur det nu faller sig naturligt, beskriv verkets innehåll noggrant. Vad föreställer verket? Vilken stil/epok tillhör verket? Vilka motiv finns i bilden? Vilka föremål finns med? Hur är kompositionen uppbyggd? Är det en målning eller en skulptur? Vilka material har konstnären använt? Varifrån kommer ljuset? (Om det finns text och/eller symboler i bilden skall dessa också redovisas!)

I den tolkande delen skall bildens syfte och sammanhang beskrivas.
Få konstverk har tillkommit av en slump. De flesta konstnärer, då som nu, skapar sina verk för en uppdragsgivare eller tänkt betraktare. Konstverken ska ofta fungera i ett givet sammanhang: på stan, i ett hem, på ett museum etc. Även konstnärer som arbetar medvetet med slumpen, som till exempel Strindberg, har ofta ett medvetet syfte med sina verk.
Varför gjordes bilden tror du? Skulle den påverka och förändra människors uppfattning och beteende eller var den i första hand något vackert att se på? Var den något som skulle få betraktarna att drömma sig bort? Skulle den kittla fantasin, uppröra eller kanske bekräfta någons status?
Vilket budskap har konstverket? Tolka de symboler du lyfter i den beskrivande delen. Motivera din åsikt! 

I Frida kahlos självporträtt finns mycket smärta och lidande om än inte synligt vid första anblicken, ibland behöver man titta noga för att upptäcka det. I den här tavlan syns det genom törnekronan som är virad runt hennes hals och blodet som sipprar. Först tror man att det enbart är ett halsband, sedan ser man vad det är. En stark symbol för lidande, Kristi törnekrona på korset.
Samtidigt aporna som omger henne, symboler för erotik och livslust. Hennes liv rymde mycket av båda lust och lidande. Hon var en komplex person på många sätt, och samtidigt klar och tydlig som person.

I er analys skall ni i den tolkande delen fokusera mest på er valda fråga. Hur berättar er tavla något om tidens syn på kvinnligt och manligt, normer kring sexualitet etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar