tisdag 10 maj 2016
Bilder som ifrågasätter normer
På bildlektionen vecka 19 kommer jag prata om bilder bilder kan skapa men även ifrågasätta normer. Jag kommer utgå från läromedlet "Bilder som förändrar världen" av genusfotografen Tomas Gunnarsson. Vi kommer även titta på ett avsnitt av "Alla är fotografer".
måndag 2 maj 2016
torsdag 28 april 2016
Bildanalys
Ett
konstverk kan ”läsas” på många olika sätt, ur flera olika perspektiv. Det finns
inte en bestämd betydelse utan flera. Utgångspunkten för all tolkning är den
personliga, egna upplevelsen, som formas i förhållande till tidigare
erfarenheter och kunskaper.
När
man arbetar med historiska bilder är sammanhanget i vilket de tillkommit
(kontexten) en nyckel till förståelse av innehållet, men det är viktigt att
komma ihåg att vi aldrig kan förflytta oss bakåt i tiden. Vi kan aldrig exakt
veta hur bilden upplevdes i tiden den gjordes. Dessutom, oavsett hur gammal
bilden är så existerar den också här och nu. Vi har rätt att ”läsa” den utifrån
hur vi upplever den idag.
För
att en bild inte ska bli stum och betydelselös måste man utmana och ifrågasätta
det man ser och upplever. Ett sätt att göra det är att arbeta med
bildanalysfrågor.
När ni arbetar med bildanalysen vill jag att ni delar upp den i tre olika elar
När ni arbetar med bildanalysen vill jag att ni delar upp den i tre olika elar
- Inledning
- Huvuddel(beskrivande och tolkande del)
- Avslutning
I den beskrivande delen är det viktigt att ni går
igenom verket systematiskt från kant till kant, uppifrån och ned eller hur det
nu faller sig naturligt, beskriv verkets innehåll noggrant. Vad
föreställer verket? Vilken stil/epok tillhör verket? Vilka
motiv finns i bilden? Vilka föremål finns med? Hur är kompositionen uppbyggd? Är det en målning eller
en skulptur? Vilka material har konstnären använt? Varifrån kommer ljuset? (Om det
finns text och/eller symboler i bilden skall dessa också redovisas!)
I den tolkande delen skall bildens
syfte och sammanhang beskrivas.
Få
konstverk har tillkommit av en slump. De flesta konstnärer, då som nu, skapar sina
verk för en uppdragsgivare eller tänkt betraktare. Konstverken ska ofta fungera
i ett
givet sammanhang: på stan, i ett hem, på ett museum etc. Även konstnärer som arbetar
medvetet med slumpen, som till exempel Strindberg, har ofta ett medvetet syfte
med sina verk.
Varför gjordes bilden tror du? Skulle den påverka och förändra människors uppfattning
och beteende eller var den i första hand något vackert att se på? Var
den något som skulle få betraktarna att drömma sig bort? Skulle den kittla fantasin,
uppröra eller kanske bekräfta någons status?
Vilket budskap har konstverket? Tolka de symboler du lyfter i den beskrivande
delen. Motivera din åsikt!
I Frida kahlos
självporträtt finns mycket smärta och lidande om än inte synligt vid första
anblicken, ibland behöver man titta noga för att upptäcka det. I den här tavlan
syns det genom törnekronan som är virad runt hennes hals och blodet som
sipprar. Först tror man att det enbart är ett halsband, sedan ser man vad det
är. En stark symbol för lidande, Kristi törnekrona på korset.
Samtidigt
aporna som omger henne, symboler för erotik och livslust. Hennes liv rymde
mycket av båda lust och lidande. Hon var en komplex person på många sätt, och
samtidigt klar och tydlig som person.
I er analys skall ni i den tolkande delen fokusera mest på er valda fråga. Hur berättar er tavla något om tidens syn på kvinnligt och manligt, normer kring sexualitet etc.
torsdag 7 april 2016
Mönster
På lektionen vecka 14 kommer vi fortsätta titta på hur man kan skapa mönster i Photoshop, men det går även bra att skapa mönster analogt. Här under hittar ni ett Youtube klipp med instruktioner på hur man gör.
måndag 14 mars 2016
tisdag 8 mars 2016
tisdag 1 mars 2016
Symmetri
Under lektionen fredag vecka 8 tittade vi på programmet Rena rama Arabiska. Här är en länk till programmet http://sli.se/apps/sli/prodinfo.php?article=U102128-05&db=3
Här under kan ni se min presentation från samma lektion
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)